Kiedy należy zainstalować kasę fiskalną?
Aktualnie bardzo wiele, działalności typu sprzedaż alkoholu, papierosów, zapisanych płyt cd czy części samochodowych musi być zafiskalizowane w momencie pierwszej sprzedaży. Najlepiej skontaktować się z biurem rachunkowym lub doświadczonym serwisantem, który na 100% potwierdzi czy musimy instalować kasę fiskalną. Jeżeli towary, które sprzedajemy nie są na liście bezwzględnie podlegających fiskalizacji obowiązują nas następujące limity obrotów:
a) 20 000 zł w przypadku firm, które rozpoczęły działalność w danym roku.
b) 40 000 zł w przypadku firm, które kontynuują działalność w roku następnym.
Jaki stosunek ma cena kasy do jej jakości?
Kupując tańszą kasę należy spodziewać się wyższych kosztów serwisowych. Niektórzy producenci celowo obniżają cenę, wiedząc że klient kupuje kasę na 5-6 lat i później mogą dobrze zarobić na częściach serwisowych. Przykładem może być kasa która kosztuje 600 zł a akumulator do niej (nie ma możliwości użycia zamiennika) kosztuje 130 zł i trzeba go wymienić raz na 2 lata. Czasami „złożenie” kasy z części dwukrotnie przewyższa cenę nowej kasy. Należy to wziąć pod uwagę przy zakupie urządzenia.
· Masz obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej, jeżeli prowadzisz sprzedaż towarów lub usług, w tym w zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.
· Sprawdź termin fiskalizacji kasy. Zalecamy zakup kasy miesiąc wcześniej, aby poznać kasę i uniknąć błędów rejestracji po fiskalizacji.
· Uwaga!!! Przed terminem fiskalizacji kasy napisz do U.S. oświadczenie dotyczące ilości kas i miejsc ich instalacji (adresy). Pamiętaj, że przy większej ilości kas możesz rozłożyć to na raty (1/5 kas miesięcznie w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych).
· O zakupie kasy rezerwowej decydujesz Sam. Pamiętaj jednak, że w przypadku awarii kasy i braku kasy rezerwowej nie można prowadzić sprzedaży towarów,
· Jeżeli chcesz skorzystać z odpisu (90% wartości netto kasy, lecz nie więcej niż 700zł.) musisz:
· być właścicielem kasy (nie skorzysta z ulgi podatnik nabywający kasę w drodze leasingu, dzierżawy, użyczenia lub odkupienia od firmy nie upoważnionej do sprzedaży kas),
· posiadać dowód zapłaty całej należności,
· posiadać kasę z homologacją Ministerstwa Finansów ważną w momencie zakupu kas,
· przed rozpoczęciem ewidencjonowania zgłosić oświadczenie o ilości i miejscach instalacji kas (patrz pkt 3),
· w ciągu 7 dni od ufiskalnienia powiadomić U.S. na właściwym formularzu.
· użytkować kasy zgodnie z przepisami .
· Jeżeli zaprzestajesz użytkowania kasy w okresie do 3 lat (z powodu likwidacji firmy, kradzieży kasy, zniszczenia kasy itp.) masz obowiązek zwrócić odpis.
· Prowadząc sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej sprzedający ma obowiązek:
· wydać oryginał paragonu kupującemu,
· na koniec dnia sprzedaży wykonać raport dobowy fiskalny (nie później niż przed rozpoczęciem sprzedaży następnego dnia
· na początku miesiąca/przed pierwszą sprzedażą/ wykonać raport fiskalny za okres miesięczny
· zlecać serwisowi wykonanie przeglądu technicznego kasy (brak przeglądu grozi zwrotem odliczenia 90% wartości kasy)
· przechowywać w odpowiednich warunkach raporty i kopie paragonów (przez okres 5 lat od zakończenia roku podatkowego).
· naniesienia na obudowę kasy w sposób trwały jej numeru ewidencyjnego,
· Paragon powinien zawierać: nazwisko (nazwę) podatnika, adres punktu sprzedaży, numer identyfikacji podatkowej, nazwy sprzedawanych towarów i usług, ceny jednostkowe towarów i usług, wartość sprzedaży, stawki podatku, kwotę należności.
· Po zakończeniu sprzedaży i wydrukowaniu paragonu kasa nie pozwala na korekty. Możesz jednak klientowi zamienić towar na wolny od wad, a jeżeli konieczny jest zwrot gotówki to należy spisać tzw. „protokół zwrotu towaru” dołączając oryginał paragonu od klienta, na odwrocie którego umieszczamy dane osobowe klienta i jego podpis.
· Jesteś zobowiązany do wystawienia faktury na życzenie klienta pod warunkiem zwrotu oryginalnego paragonu, który należy dołączyć do kopii faktury,
· Kontrola kas rejestrujących przez urzędnika U.S. polega na sprawdzeniu:
· stanu technicznego kasy,
· plomb,
· prawidłowości obsługi klienta (wydawanie paragonów, reklamacje, zwroty),
· dobowego raportu fiskalnego,
· zaprogramowania kasy (nagłówek, nazwy I ceny towarów, przyporządkowanie stawek VAT do towarów),
· numeru: fabrycznego, unikatowego i ewidencyjnego (po nadaniu nr ewidencyjnego przez U.S. należy zapisać go trwale na kasie w widocznym miejscu).
· książki serwisowej (musi być zawsze przy kasie).
· Stosuj jedynie papier z atestem:
· kupując papier słabej jakości np: pylący, zwiększasz koszty eksploatacji kasy – szybsza wymiana wyeksploatowanego mechanizmu drukującego,
· kupując papier termiczny bez atestu, nie masz gwarancji przechowania raportów i wydruków przez 5 lat od zakończenia roku podatkowego.
· Jeżeli utraciłeś (zagubienie, kradzież) książkę serwisową kasy musisz niezwłocznie powiadomić o tym urząd skarbowy, a następnie (z kopią powiadomienia) zwrócić się do serwisu o wydanie duplikatu.
Jeżeli odzyskałeś utraconą kasę (np. po kradzieży), przed ponownym zastosowaniem musisz poddać ją obowiązkowemu przeglądowi technicznemu.